Opret dit eget tastatur |
forrige | Udvid KTouch | næste |
Du kan oprette dine egne tastaturer ved at oprette tastaturfiler. For øjeblikket har KTouch ikke en tastaturseditor, men det er alligevel ganske enkelt at definere sit eget tastatur. Det kræver ikke meget mere end lidt matematik for at regne geometrien ud og en del tid. Det bedste er at begynde med en eksisterende tastatursfil, oprette en kopi for din tastaturslayout og blot justere linjerne.
For øjeblikket er tastaturfiler almindelige tekstfiler kodede med UTF-8. I en af de følgende versioner af KTouch kommer tastaturdata også at opbevares i XML-filer. Derfor forklarer jeg kun kortfattet tastaturfilens struktur.
En tastatursfil begynder oftest med et sidehoved som indeholder nogen information om forfatterne og tastaturets type.
#################################################### # Ktouch # Tastaturslayoutfil for dansk tastaturslayout # Kod=UTF-8 ####################################################
Alle linjer som begynder med et nummertegn '#' anses for at være kommentarer. Efter afsnittet med sidehovedet følger en blok med såkaldte “fingertaster”, som angiver hvilepositioner for alle otte fingre.
# # Unicode KeyChar x y # FingerKey 97 A 18 20 FingerKey 115 S 28 20 FingerKey 100 D 38 20 FingerKey 102 F 48 20 FingerKey 106 J 78 20 FingerKey 107 K 88 20 FingerKey 108 L 98 20 FingerKey 246 Ö 108 20
Taster har standarddimensionen 8 enheder, så ved at bruge et gitter på 10 enheder får du et tastatur som ser normalt ud. Det første tal er Unicode-tegnkoden som er et decimalt tal. Tastteksten er teksten som skrives på tasten kodet som UTF-8 (automatisk med nyere versioner af Linux, sørg blot for om at editoren gemmer filer i UTF-8 format).
Næste afsnit indeholder specialtaster, som bortset fra backspace og returtasten kun er dekorative.
# # Unicode Tasttekst x y Bredde Højd # ControlKey 260 Tab 0 10 15 10 ControlKey 13 Enter 138 20 12 10 ControlKey 258 Shift 123 30 27 10 ControlKey 264 AltGr 120 40 15 10 ControlKey 265 Ctrl 135 40 15 10 ControlKey 263 Alt 15 40 15 10 ControlKey 262 Strg 0 40 15 10 ControlKey 32 Leertaste 30 40 90 10 ControlKey 257 Shift 0 30 13 10 ControlKey 259 CapsLock 0 20 18 10 ControlKey 8 BackSpace 130 0 20 10
Teksten du angiver for tasten skrives ud helt og holdent på tastaturet. For tastteksterne “Shift”, “CapsLock”, “Tab”, “BackSpace” og “Enter” tegner KTouch et passende symbol. Derfor kan du bruge disse tasttekster uafhængig af sprog. Øvrige tasttekster såsom Ctrl og Alt skal imidlertid oversættes. Geometrien for kontroltasterne kan være et hvilket som helst rektangel defineret af X- og Y-koordinaterne oppe til venstre samt bredde og højde.
Næste afsnit indeholder alle tegn på tastaturet (undtagen fingertasterne som allerede er defineret) som kan skrives uden at trykke på shifttasten.
# # Unicode Tegn x y Fingertast-Unicode # NormalKey 94 ^ 0 0 97 NormalKey 49 1 10 0 97 NormalKey 50 2 20 0 115 NormalKey 51 3 30 0 100 NormalKey 52 4 40 0 102 NormalKey 53 5 50 0 102 NormalKey 54 6 60 0 102 . . . NormalKey 46 . 103 30 108 NormalKey 45 - 113 30 246
Definitionen af disse primære taster eller tegn er stort set det samme som for fingertasterne, men de inkluderer en yderligere egenskab. Den sidste Unicode-tegnkoden identificerer tilhørende fingertast, egentlig hvilket finger som skal bruges for at trykke på tasten.
Det følgende og sidste afsnit i en tastaturslayoutfil definerer alle taster som trykkes ned ved at bruge en modifikatortast såsom shifttasten.
# # Unicode Mål-Unicode Finger-Unicode Ctrl-Unicode Kommentar # HiddenKey 65 97 97 258 #A HiddenKey 66 98 102 258 #B HiddenKey 67 99 100 258 #C HiddenKey 68 100 100 258 #D . . . HiddenKey 124 60 97 264 #| HiddenKey 64 113 97 264 #@
De “skjulte taster” styrer i virkeligheden hvad der skal ske på tastaturet når du skriver et bestemt tegn. Det første Unicode-tal er tegnkoden for tegnet du definerer. Det andet tal er tegnkoden på tastaturet (en af de allerede definerede normale taster). Det tredje tal angiver en fingertast (hvor hviler fingeren som skal bruges til at trykke på tasten) og det sidste tal angiver modifikatortasten som du skal trykke ned for at få tegnet.
Lad os kigge på et eksempel:
Du ønsker at definere tegnet stort 'R'. Det har unicode 82. Tegnet opnået når der trykkes på 'R' uden en modifikatortast er lille 'r' med unicode 114. Fingeren for 'R' hviler over 'f'-tasten som har unicode 102. For at få 'R' skal du trykke på højre (eller venstre) shift-tast som har koden 264 (dette er rent faktisk ikke en unicode men koden opnået fra et tastetryk i QT). Bemærk at identifikationen af kontroltaster formodentlig vil blive ændret i næste version af KTouch. Men indtil videre kan du bruge de koder der bruges i andre tastaturfiler.
forrige | hjem | næste |
Udvid KTouch | op | Kommandoreference |