Valg af regler |
forrige | Spil KGoldrunner | næste |
De fleste regler i KGoldrunner dækkes i afsnittet Hvordan man spiller, men der er to større regelindstillinger som påvirker spillestilen, kendt som “traditionelle” og “KGoldrunner” regler. Mange “traditionelle” niveauer er umulige med “KGoldrunner”-indstillinger. De fleste “KGoldrunner”-niveauer er lettere med “traditionelle” indstillinger, men de “traditionelle” spil er ikke trivielle. For at forenkle livet, vælger KGoldrunner automatisk rigtige indstillinger for et spil når du starter det, men du kan ændre dem hvis du vil.
Den største forskel mellem “traditionelle” og “KGoldrunner”-indstillinger er måden som fjenderne vælger en vej hen til helten.
Med den “traditionelle” søgemetode, leder fjender efter lodrette veje (stiger og fald) og de forsøger at forblive ovenfor eller på samme niveau som helten. De går kun under ham som en sidste udvej. Fjenderne gør intet forsøg på at jage helten i vandret retning før de er på samme højde og kan finde en vandret vej. Dette fører til situationer hvor du kan “styre” fjender, som er langt væk fra dig og få dem at arbejde for dig, eller i det mindste holde dem væk fra dig.
“KGoldrunner”-metoden søger vekslende efter vandrette og lodrette veje, hvilket sædvanligvis føre til at fjenderne findes på din side af spilleområdet og på cirka samme højde (dvs. de er aggressivere og ikke så lette at manipulere). Det fører til et spil med mere action, men med mindre mulighed for strategi og problemløsning.
Øvrige forskelle angives på listen nedenfor:
Med “KGoldrunner”-regler bevæger fjender og helten sig altid med samme hastighed, og gravede huller tager altid lige lang tid at lukkes. Med “traditionelle” regler, beror spillets hastighed på antal fjender på et niveau. Jo flere fjender, desto langsommere løber de. Helten bliver også langsommere, men ikke så mærkbart.
Med “traditionelle” regler, samler fjender altid guldklumper ind når de løber ind i dem. Med “KGoldrunner”-regler er det et tilfældigt valg. Fjender taber guldklumper efter en tilfældig tid med begge slags regler.
Fjender kan løbe vandret gennem hul med “traditionelle” regler, men ikke med “KGoldrunner”-regler. Tricket i flere spil med “traditionelle” regler går ud på at slippe en fjende fri som er bagved en murstensvæg. Når du graver murstenene væk, løber han ud gennem hullet.
Når fjender dør med “KGoldrunner”-regler, går de tilbage til hvor de startede niveauet. Med “traditionelle” regler, genopstår de på et tilfældigt sted nær spilleområdets øverste kant. Dette gør en væsentlig forskel, især for niveauer hvor du skal få fjender til at hente guldklumper for dig, men også fordi fjender bliver ved med at falde ned på dig lige så hurtigt som du kan dræbe dem.
forrige | hjem | næste |
Scoring | op | Niveauvalgsdialogen |