Kapitel 6. Medvirkende og licens

KGoldrunner ophavsret 2003 Ian Wadham og Marco Krüger.

KGoldrunner er inspireret af et tidligt computerspil som hed Lode Runner™, som blev skrevet i U.S.A. af Doug Smith© og først udkom i 1983 hos Broderbund Software©. Det forekom først på Apple II og Commodore 64 maskiner, hvor familien Wadham og Marco Krüger blev afhængige. Det var en stor bestseller i sin tid, og er et af de allerstørste computerspil i al tid.

Du kan finde ud af mere om Lode Runner™ og de forskellige versioner som er publiceret siden 1983 på netsiden Jasons Lode Runner arkiv (http://entropymine.com/jason/lr/). Siden har også historien om spillets oprindelige udvikling, i filen misc/ldhist.html.

KGoldrunner er forsøger at bevare ånden i det oprindelige klassiske spil på en platform som vil være flytbar og holde længere end nogle få år. Det er tilgængeligt som frit programmel i kildekodeform. Kopier af det oprindelige spil kan man ikke længere at få fat i, og maskinerne som det kørtes på er museumsgenstande.

Marco Krüger udviklede KGoldrunner frem til version 0.3, af nostalgi for det oprindelige spil for Commodore 64. Ian Wadham tillagde flere funktioner og niveauer og oprettede den nuværende version. Ians ældste søn Peter komponerede de 100 niveauer i spillet "Initiering" og de 20 svære niveauer i "Peter W's hævn". Øvrige niveauer oprettedes af Ian, Peter, Marco Krüger med venner, samt Ians andre børn, Simon and Genevieve.

Dansk oversættelse Erik Kjær Pedersen

Dokumentation er udgivet under betingelserne i GNU Free Documentation License.

Dette program er udgivet under betingelserne i GNU General Public License.