Trin 7: Angiv materiale for kuglen |
forrige | Grundlæggende gennemgang: Opret din første scene | næste |
Nu kan vi angive et material for kuglen, når det er markeret. Lad os give den en pigmentfarve, som vi allerede gjort med grunden:
Anvend menuen: ->->.
Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .
Vælg Første delobjekt og omdøb for eksempel navnet til “Kuglepigment”. Med kuglens pigment markeret, indsæt en solid farve og indstil in parametrene som følger:
Brug menuen: ->->.
Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .
Du kan allerede nu optegne scenen, og få et første dårligt resultat:
Men der findes interessantere effekter som kan opnås, hvis vi tager os tid til at angive nogle afsluttende egenskaber:
Brug menuen: ->->.
Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .
Ændr derefter værdier ifølge følgende billede, og tryk på eller returtasten.
Parametrene Spekular og Reflektion giver særligt gode visuelle effekter, perfekte til glas- eller kromlignende effekter, selvom Metallisk ikke er valgt i dette trin.
forrige | hjem | næste |
Trin 6: Opret kuglen | op | Konklusion |