Trin 7: Angiv materiale for kuglen

Nu kan vi angive et material for kuglen, når det er markeret. Lad os give den en pigmentfarve, som vi allerede gjort med grunden:

Anvend menuen: Indsæt->Teksturer->Pigment.

Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .

Vælg Første delobjekt og omdøb for eksempel navnet til “Kuglepigment”. Med kuglens pigment markeret, indsæt en solid farve og indstil in parametrene som følger:

Brug menuen: Indsæt->Teksturer->Solid farve.

Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .



Du kan allerede nu optegne scenen, og få et første dårligt resultat:



Men der findes interessantere effekter som kan opnås, hvis vi tager os tid til at angive nogle afsluttende egenskaber:

Brug menuen: Indsæt->Teksturer->Ydre.

Brug værktøjslinjen: Klik på ikonen .

Ændr derefter værdier ifølge følgende billede, og tryk på Anvend eller returtasten.



Parametrene Spekular og Reflektion giver særligt gode visuelle effekter, perfekte til glas- eller kromlignende effekter, selvom Metallisk ikke er valgt i dette trin.