Komprimeringen

Hvis du optager med en mikrofon, bemærker du måske at niveauet ind imellem næsten klippes, og sommetider er meget lavt, især ved sang eller tale. For at kompensere for dette, kan du bruge komprimering. Den reducerer alle lyde som er over en vis tærskel-værdi med faktoren som angives af ratio. Bemærk at denne tærskel er logaritmisk, en midterindstilling er allerede relativt lav men det er meget brugbart på den måde. En anden bemærkning: ratio er højest drejet til venstre, højre ende af potentiometeret betyder ingen komprimering overhovedet. Eftersom dette reducerer lydstyrken, er der et udgangspotentiometer til at ekspandere (eller reducere) lyden. Attack og release bruges for at styre tiden inden komprimeringen reagerer (tiden som går efter indgangen først overskrider tærskelværdien) og tiden som komprimeringen stadigvæk reagerer efter lyden er under tærskelværdien.

Vink

Prøv det mens du taler i mikrofonen med Spil igennem aktiveret, så hører du forskellen mellem den almindelige og den komprimerede udgave.

Vink om brug af komprimering

Dette er kun vink. Til allersidst er det eneste der tæller hvordan det lyder. Så hvis det lyder som du vil have det, er det formodentlig den rigtige indstilling. Og hold dig ikke tilbage med at lave nogle eksperimenter.

Normal tale

De fleste gange er enkle stemmer der taler på radio eller i fjernsynet ekstremt komprimeret. Det er fordi hovedproblemet med tale er at niveauet måske er rigtigt i begyndelsen af sætningen men formodentlig ikke i slutningen. Derudover er slutningen af ord mindre højre end starten. Det gør det umuligt at bruge talte ord uden at komprimere dem. Eksempel på indstilling: Kort attack, midttids release, lav tærskel, meget høj ratio.

Mastering 1: Begrænsning af niveauet

For blot at begrænse toppene men ikke at komprimere hele dynamikken bruges en høj tærskel, en høj ration, et kort attack og et kort-til -middel release. Dette beskytter din optagelse fra nogle indre digitale forvrængninger og, med tærsklen en smule lavere, fjerner det sjældne (og måske uønskede) toppe og giver mere plads til det rent faktisk optagne signal.

Mastering 2: Udførsel af den egentlige mastering

Udførsel af egentlig Mastering af musik er svært og afhænger fuldstændig af din hørelse og den musik der skal masteres. Normalt vil du bruge hurtige angreb så du får niveauet reduceret hurtigt nok til bassens trommeslag. På den anden side ønsker du ikke at musikken skal pumpe op og ned blot fordi bastrommen slår så du vælger en længere udgave. Kompressionsfaktoren skal ikke være for stor. Ideelt ville du indsætte en begrænser efter kompressoren for at være fri for klik og klip.

Enkelte instrumenter

Disse indstillinger afhænger af instrumentet. Mens der optages er det klogt at bruge en begrænseropsætning.

Endeligt vink

Brug dine ører og øv dig. Alt er tilladt der lyder godt.