Hvordan virker det? |
forrige | Indstil menulinjer og værktøjslinjer | næste |
Vort program arver klassen KMainWindow
som automatisk håndterer at oprette en menulinje og værktøjslinjer for os. I metoden KScribble::setupActions()
er der et kald til KMainWindow::createGUI()
. Denne metode indlæser en ressourcefil, i dette tilfælde kscribbleui.rc, for at initiere menuerne ved start. Bemærk at kscribbleui.rc er på listen som en af projektfilerne i Håndtering af automake. Åbnes filen ses dette:
1 <!DOCTYPE kpartgui SYSTEM "kpartgui.dtd"> 2 <kpartgui name="kscribble" version="1"> 3 <MenuBar> 4 <Menu name="custom" ><text >C&ustom</text> 5 <Action name="custom_action" /> 6 </Menu> 7 </MenuBar> 8 </kpartgui >
Forklaring ...
En anden måde at ændre indholdet i menuen og værktøjslinjerne er at manipulere dem direkte via metoderne som der sørges for i deres klasser. Metoden menuBar()
returnerer for eksempel kontrollen KMenuBar
som er menulinjen i vort program. Kigger du i dokumentationen for KMenuBar
og klassen den arver QMenuBar
, finder du et stort antal metoder der hedder insertItem()
, som lader dig tilføje punkter til menulinjen.
KMainWindow
s metoder statusBar()
og toolBar()
giver dig også passende grafiske kontroller.
forrige | hjem | næste |
Indstil menulinjer og værktøjslinjer | op | Indstilling af genvejstaster |