Sørg for indbygget hjælp |
forrige | Brugergrænseflade | næste |
At gøre et program let og intuitivt at bruge omfatter en stor mængde funktioner, som ofte kaldes indbygget hjælp. Indbygget hjælp har flere, delvis modstridende, mål: på den ene siden skal den give brugeren svar på spørgsmål "Hvordan kan jeg udføre en vis opgave?", på den anden side skal den hjælpe brugeren med at udforske programmet og finde funktioner som han endnu ikke kender til. Det er vigtigt at indse at dette kun kan opnås ved at tilbyde flere hjælpeniveauer:
Værktøjsvink er små etiketter som dukker op over grænsefladeelementer når musen bliver der hvor et længere stykke tid. De er særligt vigtige for værktøjslinjer, hvor ikonerne ikke altid er nok til for at forklare formålet med en knap.
"Hvad er dette?" hjælp er ofte en længere og mere udførlig forklaring af en kontrol eller et menupunkt. Den er også mere kluntet at bruge. I dialoger kan den vises på to forskellige måder: enten ved at trykke på Shift-F1, eller ved at klikke på spørgsmålstegnet i navnelisten (understøttelse for dette afhænger af vindueshåndteringen). Musemarkøren ændres så til en pil med et spørgsmålstegn, og et hjælpevindue vises når der klikkes på et element i brugergrænsefladen. "Hvad er dette ?" hjælp for menuer aktiveres oftest med en knap i værktøjslinjen som indeholder en pil og et spørgsmålstegn.
Problemet med denne metode er at brugeren ikke kan se om en grafisk kontrol sørger for hjælp eller ej. Når brugeren aktiverer knappen med spørgsmålstegn og ikke får noget hjælpevindue ved klik på et element i brugergrænsefladen, bliver han meget snart frustreret.
Fordelen med "Hvad er dette?" hjælpevinduer som de tilbydes af Qt og KDE, er at de kan indeholde formateret tekst, dvs. de kan indeholde forskellige skrifttyper, tekst i fed type og kursiv stil, og til og med billeder og tabeller.
Et eksempel på "Hvad er dette?" hjælp:
Endelig skal alle programmer have en håndbog. En håndbog vises normalt i Hjælpecentralen ved at bruge menuen . Det betyder at et helt nyt program dukker op og afleder brugeren fra arbejdet. Følgelig skal det kun være nødvendigt at rådspørge håndbogen om andre funktioner, når værktøjsvink og hvad er dette hjælp, ikke rækker til. Naturligvis har en håndbog fordelen at den ikke forklarer enkelte isolerede aspekter af brugergrænsefladen. Den kan i stedet forklare visse af programmets aspekter i en større sammenhæng. Håndbøger for KDE skrives ved brug af DocBook-opmarkeringssproget.
Fra programmørens synvinkel, tilbyder Qt en enkel grænseflade for indbygget hjælp. For at tildele et værktøjsvink til en grafisk kontrol, bruges klassen QToolTip.
QToolTip::add(w, i18n("This widget does something."))
Hvis menulinjerne og værktøjslinjerne laves som handlingsmønstre, hentes strengen som bruges som værktøjsvink fra det første argument i konstruktoren KAction.
action = new KAction(i18n("&Delete"), "editdelete", SHIFT+Key_Delete, actionCollection(), "del")
Her er det også muligt at tildele en tekst som vises i statuslinjen når det tilsvarende menupunkt markeres:
action->setStatusText(i18n("Deletes the marked file"))
Programmeringsgrænsefladen for "Hvad er dette?" er meget lignende. Brug følgende kode i dialoger:
QWhatsThis::add(w, i18n("<qt>This demonstrates <b>Qt</b>'s" " rich text engine.<ul>" "<li>Foo</li>" "<li>Bar</li>" "</ul></qt>"))
For menupunkter, brug
action->setWhatsThis(i18n("Deletes the marked file"))
Starten af Hjælpecentralen er indkapslet i klassen KApplication. For at vise håndbogen for programmet, bruges blot
kapp->invokeHelp()
Dette viser den første side med indholdsfortegnelsen. Når du kun vil vise et vist afsnit af håndbogen, kan du give yderligere et argument til invokeHelp()
, som afgør ankeret som søgeren hopper til.
forrige | hjem | næste |
Definition af menuer og værktøjslinjer i XML | op | Komponenter og tjenester |