Bygning af skelet-ramme

Vi vil bruge KDE's program-ramme som vil tage sig af at bygge dit plugin og vil sørge for uafhængighed af platform uden at vi skal gøre noget. For at gøre dette sørg for at du har kdesdk-pakken installeret. Kør kommandoen kapptemplate for at producere et program der hedder "2k". Det vil lave en mappe på topniveau som indeholder generiske filer såsom AUTHORS, osv.. Vi er mest interesseret i undermappen der hedder 2k. Gå ind i den undermappe og slet alle filerne der. Nu har vi det krævede skelet.

Næste skridt er at lave en .desktop-fil som, når den er installeret, vil fortælle KSplash at vores plugin er tilstede. Konsistent med navngivningkonventionerne lagt ud i det foregående afsnit, laves en fil der hedder ksplash2k.desktop i den mappe. Den skal indeholde følgende linjer:


[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Type=Service
Comment=KSplash Plugin
Name=KSplash2k
ServiceTypes=KSplash/Plugin
X-KDE-Library=ksplash2k
X-KSplash-Default=true
X-KSplash-PluginName=2k
X-KSplash-ObjectName=Theme2k

Encoding, Type, Comment og ServiceTypes er det samme for alle plugin. Navnet på dit plugin og biblioteksnavnet følger de konventioner ve bemærkede tidligere. Indgangen X-KSplash-Default tager en boolesk værdi som afgør om det vises som standard i kontrolpanelets indstillingsmodul. Undtagen i meget sjældne tilfælde skal det være true.