Kapitel 5. Skriv nye KSplash-plugin

Indholdsfortegnelse

Basale krav
Bygning af skelet-ramme
Deklaration af plugin-klasse
Kode for header-filen
Implementation af plugin
Kompilering af plugin

Det er ikke svært at skrive et nyt plugin for KSplash. I dette kapitel vil vi skrive et simpelt plugin der vil emulere opstartsskærmen for et velkendt operativsystem. Denne øvelse antager at du kender til basal C++, og en smule om KDE/Qt programmering.

Basale krav

Vi vil lave et plugin der hedder 2k. Navnet på et plugin bruges forskellige steder, og det er vigtigt at du er konsistent i dets brug så dit plugin bliver genkendt af KSplash. KSplash plugin er rent faktisk dynamisk indlæsbare biblioteker med følgende navnekonvention:

Biblioteket skal hedde ksplash+temanavnmedsmaabogstaver. For vore tema, vil et være ksplash2k.
Det skal have en tilsvarende desktop-fil som hedder ksplash+temanavnmedsmaabogstaver.desktop. For vores tema vil det være ksplash2k.desktop.
Endelig skal objektet der returneres af biblioteket være en klasse som hedder Theme+temanavnet. For vores eksempel vil det være Theme2k.

Du skal ikke bekymre dig om du forstår alt dette. Vi vil betragte hvert af punkterne i detalje senere. Den anden meget vigtige detalje er at plugin-klassen skal være afledt fra ThemeEngine.