Kapitel 1. Indledning

Indholdsfortegnelse

Hvad er Logo?
KTurtle's egenskaber

KTurtle er et uddannende programmeringsmiljø der bruger Logo programmeringssproget. Formålet for KTurtle er at gøre programmering så nemt og tilgængeligt som muligt. Dette gør KTurtle passende for at lære børn basal matematik, geometri og... programmering. Kommandoerne der bruges til at programmere er i samme stil som Logo programmeringssproget. Den entydige egenskab som Logo-programmeringssproget har er at kommandoerne ofte er oversat til det sprog programmøren taler.

KTurtle er navngivet efter “skildpadden” der spiller en central rolle i programmeringsmiljøet. Brugeren programmerer skildpadden, ved brug af Logo-kommandoer, til at tegne et billede på kanvassen.

Hvad er Logo?

Den første udgave af programmeringssproget Logo blev lavet af Seymour Papert fra MIT's laboratorium for kunstig intelligens i 1967 udgående fra programmeringssproget LISP. Derefter er mange udgaver af Logo blevet udgivet. I 1980'erne havde Logo fået fart på, med udgaver for MSX, Commodore, Apple II, Atari og IBM PC-systemer. Disse versioner var hovedsageligt beregnet til uddannelse. LCSI udgav MacLogo i 1985 som et værktøj for professionelle programmører, men det blev aldrig populært. MIT vedligeholder stadigvæk en netside for Logo som er på http://el.media.mit.edu/logo-foundation/.

I dag er der flere udgaver af Logo omkring, som nemt kan findes på MIT's Logoside eller med en enkel google-søgning. Denne udgave af Logo (KTurtle) er kun fokuseret på uddannelsesaspekterne af programmeringssproget og forsøger ikke at passe med professionelle programmørers behov.