Kapitel 3. Netværksspil

Indholdsfortegnelse

Generelt netværksspil
Eksempler

Generelt netværksspil

Kenolaba understøtter spil over et netværk. Dette tillader to spillere at spille mod hinanden på forskellige maskiner, eller at én person observerer spillet af et Kenolabaspil på en anden maskine. For at bruge Kenolaba's netværksegenskaber skal Kenolaba sættes til netværkstilstand ved at vælge Spil->Netværksspil.

Alle kørende Kenolaba programmer der er i netværkstilstand, sender ændrede stillinger til hinanden.

For at udveksle positioner skal Kenolaba programmerne kende til hinanden. Hvis de kører på den samme maskine behøves intet (udover at skifte til netværkstilstand). Hvis de kører på forskellige computere skal man angive de andre maskiner med -h kommandolinjevalget.

%kenolaba -h EtVærtsNavn

Bemærk

For kendere: Når Kenolaba er i netværkstilstand lytter den til en Tcp sokkel for ændrede stillinger i det andet Abalone program. Man kan angive portnummeret ved hjælp af -p kommandolinjevalget. Dette bliver man nødt til hvis flere vil spille på to forskellige maskiner.

Eksempler

  • Peter på maskine1 og Marie på maskine2 vil spille mod hinanden. Marie starter simpelthen Kenolaba, sætter menupunktet Indstillinger->Maskinen spiller til Ingen og skifter til netværkstilstand. Peter starter Kenolaba med

    %kenolaba -h maskine2
    , og gør i øvrigt det samme. Nu kan én af dem starte et spil og trække som rød. Hver gang stillingen ændres hos den ene ændres den hos den anden også.

  • Søren vil gerne kigge på spillet: Han gør det samme som Peter, men han trækker ikke selv.

  • To forskellige Kenolaba netværksspil vil køre mellem maskinerne m1 and m2. For at skelne mellem spillerne vælger vi port nummer 12345 for den ene. På m1 starter vi som sædvanlig:

    %kenolaba
    for det første spil, og (ikke som sædvanlig):
    %kenolaba -p 12345
    for det andet. På m2 starter vi det første spil med:
    %kenolaba-h m1
    og det andet med:
    %kenolaba -h m1:12345
    (Kolon adskiller vært og port som in URL).